Onze pedagogische uitgangspunten

Kinderen die naar de Vesper komen hebben extra aandacht nodig, omdat ze gedragsproblemen of een verstandelijke beperking hebben. Wij bieden kinderen een plek waar de voorwaarden worden geboden om gestructureerd te kunnen spelen en ontspannen. Een plek die niet thuis of op een reguliere opvang beschikbaar is. 

Denken in mogelijkheden

De kinderen die naar Vesper komen hebben meer dan een gemiddeld kind met tegenslag te maken gehad. Ouders zijn vaak al lang opzoek naar een passende school, sport of opvang mogelijkheden. Wij vinden het belangrijk om deze gezinnen te helpen en een plek te bieden waar van de kracht van het kind wordt uitgegaan.

Spelenderwijs ontwikkelen

Vesper biedt een belangrijke rol in de ontwikkeling van het jonge kind. Hier wordt gedurende de dag veel aandacht aan besteed, gericht op de leeftijd en ontwikkelingsniveau van het kind. Dit betekent bijvoorbeeld veel 1 op 1 interactie met de kinderen en uitdagende activiteiten.

Samenwerking ouders en school

De samenwerking met ouders en school is cruciaal om de kinderen die naar Vesper komen een optimale ervaring te bieden. Zowel school als ouders spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van het kind. Afstemming tussen alle partijen is nodig om tot de juiste werkwijze te komen voor ieder kind. Deze afstemming is belangrijk om overvraging van het kind te voorkomen. 

Samen maken we plezier

We besteden veel aandacht aan de sociale competentie, door ervoor te zorgen dat kinderen zich veilig voelen in en deel uitmaken van de groep. We betrekken kinderen bij de groep en bij elkaar, in de kring en tijdens gezamenlijke activiteiten. We werken graag in kleine groepjes, omdat kinderen dan beter tot hun recht komen. Plezier maken staat hierbij centraal.